Inloggen
Geef jij leiding aan de invoering en professionalisering van de intake- en omgevingstafel in jouw gemeente? Dan weet je dat je op veel verschillende lagen tegelijkertijd aan het werk moet. Hoe ga je de cultuuromslag maken van toetsen naar adviseren? Heb je de juiste mensen aan tafel zitten? Heb je de inrichting van de ICT en de procesflow op orde? Hoe leer je professionals het verschil tussen wenselijkheid versus haalbaarheid? Met welke belanghebbenden moet je om tafel? Wat is de rol van het bestuur en wat is de relatie met projecten? Hoe richt je de tafel in?
Tijd om weer eens te sparren met collega’s die ook voor deze veelzijdige uitdaging staan. We hebben Hanneke Kunst gevraagd om haar belangrijkste lessen met ons te delen. Zij begeleidde vanuit de VNG alle regio’s bij de invoering van intake- en omgevingstafels en adviseert nu individuele gemeenten bij de implementatie. Hanneke zag hiermee al meer dan 100 casussen voorbij komen. Op 28 september zal zij de 10 belangrijkste succesfactoren met ons delen.
Charlotte Aarns van de gemeente Oss neemt ons mee in een belangrijke succesfactor, namelijk een goede inrichting van de procesflow. Charlotte vertelt hoe zij het gehele proces van de intake- en omgevingstafel voor iedereen helder en navolgbaar hebben gemaakt en welke rol het bestuur hierin speelt.
Antoinette Soede van de gemeente Gooise Meren deelt haar ervaringen met het laten aanschuiven van  belanghebbenden aan de omgevingstafel. Welke dilemma’s leverde dit vooraf op en hoe blijken deze in de praktijk?
Vakgroep:
Participatie


Sprekers

  • Hanneke Kunst
    VNG

    Hanneke Kunst is gespecialiseerd in de ontwikkeling en implementatie van dienstverlening van grote organisaties zoals gemeenten, Vanuit de VNG begeleidde zij de invoering van intake- en omgevingstafels en adviseert nu individuele gemeenten bij de implementatie. 

  • Antoinette Soede
    Projectleider Strategie, gemeente Gooise Meren

    Antoinette is nu vijf jaar projectleider strategie bij de gemeente Gooise Meren voor gemeente overstijgende programma's en gebiedsontwikkelingen. Hiervoor was zij 16 jaar projectmanager Ruimtelijke Ordening bij de gemeente Bussum.

  • Charlotte Aarns
    Projectleider / Jurist Ruimtelijke Ontwikkeling, gemeente Oss

    Charlotte werkt al 28 jaar voor gemeenten. Eerst in totaal acht jaar bij de gemeente Lith en Ravenstein als jurist ruimtelijke ordening en nu 19 jaar bij de gemeente Oss in de gecombineerde functie van projectleider en jurist ruimtelijke ontwikkeling.



Ga jij binnenkort aan de slag met de invoering van een intake- en omgevingstafel bij jouw gemeente? Of heb je al een intake- en omgevingstafel opgezet en ben je benieuwd of jij alle succesfactoren onder controle hebt? Meld je aan voor deze online bijeenkomst op 28 september.



BESTUUR VPNG

Francois van Doesburg, Afdelingsmanager Programma's en Projecten, Veenendaal
Fernando Salinas Camara, Hoofd afdeling Ontwikkeling, Pijnacker-Nootdorp
Wilbert Wouters, Hoofd afdeling Ruimtelijke Uitvoering, Tilburg
Ruud de Smit, Manager Ontwikkelagenda en Opgavenmanager, Súdwest-Fryslân
Bart van der Veer, Hoofd project- en programmamanagement bureau, Delft

 

De VPNG is een zelfstandige vereniging van 205 gemeentelijke projectbureaus en de provincies. Met 64 bijeenkomsten per jaar en ruim 8.400 aangehaakte project-, proces- en programmamanagers zijn wij de meest actieve community of practice voor opgavesturing van de lokale overheid. 

CONTACT

Heb je een praktische vraag over deze bijeenkomst, neem dan contact op met Toin Routers, via t.routers@vpng.nl. Wil je graag een bepaald thema terugzien op de VPNG-agenda? Mail Enrico Kraijo, e.kraijo@vpng.nl.