Inloggen

Vanuit de vakgroep Jonge Projectprofessionals werd op 25 januari een webinar gegeven met als thema ´Omgaan met Boomers´. Waar loop je als startende projectleider tegenaan bij het werken met de oudere garde?

Yulin Vacher, trainee bij de gemeente Tilburg, opende het webinar door aan te geven dat de groep trainees van de TPNG nu sinds september aan de slag is bij diverse gemeenten in Nederland. De groep leert vanuit de TPNG veel over projectmanagement en elke twee weken komt de groep bij elkaar om ervaringen en vragen met elkaar en de coaches te delen. Ook zijn ze bij elkaars gemeente op bezoek geweest. In de praktijk merken de trainees dat de oudere generatie collega´s vaak op de gebaande paden blijft, en moeite hebben met nieuwe invalshoeken. Dat bracht hen op het idee om dit webinar te organiseren.

Björn Uffing, teamleider bij de gemeente Nijmegen, begeleidt al jarenlang trainees en weet als geen ander waar trainees tegenaan lopen en hoe je als startend projectleider kunt omgaan met verschillen van inzicht binnen projectteams.

De vijf generaties

Op de werkvloer kom je diverse generaties tegen.

Björn ziet bij de boomers andere waarden en ander gedrag als bij de net startende collega´s. Bij de jongeren leeft het idee dat alles mogelijk is. Er is een overload aan informatie en velen hebben het idee dat het leven maakbaar is. En als dat niet lukt, dan ligt dat aan jezelf. Björn ziet dat toch wat anders. Je hebt enige invloed op je leven, maar tegenslagen zijn soms nodig om ervan te leren. Bij de nieuwe generatie is veel mogelijk en daarmee staat deze generatie voor de vraag welke keuzes je maakt voor het leven. Niet anderen bepalen je leven, je bepaalt het zelf. Dat geeft veel ruimte, maar je kan je afvragen of de generatie soms niet teveel ruimte heeft. In het begin van het traineeship moesten de coaches veel aandacht besteden aan wat een opdracht is, wat een opdrachtgever is. Ruimte hebben is mooi, maar bij teveel ruimte heb je  geen richting meer. In de media zie je veel dat jonge mensen die teveel ruimte hebben met burn-out klachten uitvallen.  Zowel bij het traineeship als op de werkvloer moet je de opdrachten dus inkaderen.

Vijf generaties op een werkvloer leiden tot gekke uitspraken. De deelnemers van het webinar hadden er genoeg:

  • Jij hebt nou eenmaal niet zoveel ervaring als ik
  • Leuk idee, maar zo doen we dat hier niet
  • Het komt vanzelf wel goed… je moet gewoon geduld hebben
  • Er wordt van mij in het begin vaak wel gedacht dat ik de stagiair ben
  • Oh, joh, als je lang genoeg wacht, wordt het vanzelf opgelost
  • Het gaat al jaren goed, waar is dit voor nodig?
  • Die thuiswerkende trainees, daar vind ik wat van
  • Je gaat te snel/te hard, dat kunnen we hier niet bijbenen/zo werkt het niet hier
  • Nieuwe dingen zorgen alleen maar voor extra werk
  • Laten we het wiel niet opnieuw uitvinden, zonde van de tijd
  • Hier is al heel veel koffie over gezet
  • Al die programma's heb ik niet nodig, ik bewaar alle informatie hier in mijn hoofd
  • Ik ben allang gestopt met hopen op verandering, maar misschien heb jij nog ideeën?
  • Ik heb al 20 jaar ervaring ermee en het werkt niet, dus hier gaat het ook niet werken

Maar, hoe groter de kloof, hoe mooier de brug kan worden!

  1. Herken de verschillen. De verschillende generaties hebben specifieke kwaliteiten, drijfveren en een eigen visie op werk. En ook ingesleten patronen en aannames over de ander.
  2. Bespreek verschillen met een ´peer group. “Het leukste van mijn traineeship vond ik het contact met mijn mede trainees.” Zo´n groep kan gewoon even een uitlaatklep voor je zijn.
  3. Reflecteer op jezelf. Omgeving, gedrag, vaardigheden, overtuigingen, identiteit en zingeving. Als startend projectleider begin je met te kijken naar je eigen gedrag en bespreek dat met anderen.
  4. Houd de ander OK. Van welke gedrag heb je last of waardeer je?



  5. Kijk kritisch in de spiegel. Wat kan ik leren van andere generaties
  6. Durf te oefenen met feedback. Benoem het gedrag dat je waarneemt en vertel wat dat met jou dat. Controleer of de ander je hoort – Herken je dat? Kan je je dat voorstellen? – en maak afspraken voor de toekomst hierover.

De deelnemers zijn vervolgens uiteengegaan in subgroepen om de stappen met elkaar te bespreken.

Bij terugkomst gaven deelnemers onder andere aan:

  • De oudere generatie wil een nieuw idee wel aanhoren, maar het idee moet nog wel binnen het bekende straatje passen. Het is een opgave om alles klimaatbestendig te maken, maar nieuwbouwwijken worden nog altijd opgezet zoals het dertig jaar geleden gedaan werd.
  • Oudere medewerkers zijn soms niet zo digitaal vaardig en willen ook niet meegaan met nieuwe digitale mogelijkheden. Veel wordt nog veel per e-mail uitgewisseld, terwijl er heel handige algemene tools zijn – bijvoorbeeld Trello - om alle informatie rondom een project te borgen.
  • De oudere generatie schaamt zich vaak dat ze niet digitaal vaardig zijn en dan ontbreekt het juist de jongere aan de vaardigheid zo´n oudere collega erin mee te nemen.

Leidinggevenden
Tijdens het webinar kwam een paar keer de vraag voorbij wat leidinggevenden kunnen betekenen voor de kloof tussen de generaties op de werkvloer. Björn geeft aan dat leidinggevenden bij bepaalde standpunten duidelijk stelling moeten nemen. Bijvoorbeeld bij de keuze van de te gebruiken tools. Een leidinggevende kan bepalen dat alle teamleden moeten werken met bepaalde software. Op menselijk niveau moet een leidinggevende proberen de teamleden bij elkaar te brengen. Doe eens een teamuitje, dat helpt echt om elkaar te begrijpen. En faciliteer als leidinggevende dat de generaties met elkaar kunnen samenwerken. Kijk dus niet alleen op inhoud van een project, maar ook evalueer ook met het team hoe het onderlinge proces loopt en leer daarvan.


De presentatie van Björn kan je downloaden via de vakgroep Jonge ProjectProfessionals bij de VPNG. VPNG-leden kunnen dit webinar terugkijken. Meer informatie over het traineeprogramma van de TPNG vind je op www.tpng.nl.