Inloggen

Nicole Voestermans

Al bijna 13 jaar werk ik bij de gemeente Arnhem. Gemiddeld één dag per week ben ik trainer van een meerdaagse training Procesregie. Heb je een opdracht voor de stad of regio, dat je verder moet brengen en is er sprake van een Onvoorspelbaar netwerk? Ongerichte besluitvorming? Onbekend initiatief? Als je één van deze kenmerken herkent in de opgave waar je aan werkt, dan is de kans groot dat procesregie een veel passender aanpak is dan project- of programmamanagement!


Het Zeven-velden-model als onderliggend schaakbord:
Je leert met behulp van dit model bewust te schakelen op zeven velden. Als procesregisseur ben je nooit in staat om alle velden tegelijkertijd te bedienen. Je schakelt steeds tussen de zeven velden. Bij procesregie draait het om het professioneel inzetten van jouw intuïtie, je bewustzijn van blinde vlekken en heel doelgericht strategisch handelen. Per veld krijg je daarnaast een overvloed aan instrumenten aangereikt, omdat we in de training de lesstof direct gaan toepassen op jouw eigen praktijk.

Else Tutert

Bijna negen jaar werk ik bij de gemeente Deventer als procesregisseur en ben onder andere betrokken bij de omgevingswet, de energietransitie en de verbreding van de A1. Hiervoor was ik ook docent Ruimtelijke Ontwikkeling en mobiliteit. Samen met Nicole ben ik bij de VPNG onder andere betrokken bij de Leergang Procesregie.

Agnes Jonkman

Wat ik zo leuk vind aan de VPNG is het kennis delen en leren van elkaar, om nog meer inspiratie te krijgen en er wijzer van worden. Samen zijn we sterker. Zodat je vanuit je rol zoveel mogelijk kunt betekenen voor de gemeente en daarmee de inwoners waarvoor je werkt. Jarenlang ben ik deelnemer geweest aan bijeenkomsten, intervisie en trainingen. Maar sinds de zomer 2020 geef ik samen met Else en Nicole de training procesregie. En in januari jl. ben ik gestart als leerkringbegeleider van de Leerkring Kostenbeheersing Jeugdhulp. Wat ik daarin het leukste vind is om het delen van kennis en het leerproces zo goed mogelijk te faciliteren. Hoe zorg ik voor een goede sfeer en de juiste werkvormen, zodat iedereen zoveel mogelijk er uit kan halen. En daar leer ik zelf ook weer van.
 
Leren en verbinden is wat dat betreft een rode draad in mijn werkzame leven. Ooit gestart als verpleegkundige in het ziekenhuis en psychiatrie, ben ik tijdens mijn studie sociologie bij de gemeente Delft gaan werken. Al snel rolde ik van de ene rol in de andere. En bleef ik daarna, werkzaam voor verschillende gemeenten, vooral actief op het vlak van het aansturen van complexe processen. Iedere keer weer een nieuwe puzzel leggen, sensitief zijn en flexibel, met toch oog op voortgang en resultaat. Afgelopen jaren heb ik daarnaast steeds vaker bijeenkomsten of teamdagen begeleid en trainingen gegeven. Ontzettend leuk om dat nu ook bij de VPNG te mogen doen! Ik hoop je te ontmoeten!

Ellen Kassing

Binnen het team van trainers en leerkringbegeleiders richt ik mij op een speciale groep binnen de doelgroep van de VPNG, namelijk de Projectondersteuners. De VPNG deed altijd al veel voor de project-, proces- en programmamanagers. In 2018 werd de behoefte duidelijk onder projectondersteuners bij gemeenten en provincies om ook met elkaar ervaringen te delen en gericht kennis en vaardigheden op te bouwen. Dit zijn de ondersteuners voor projecten uit het sociaal en fysiek domein, en regelmatig sluiten er zich ook ondersteuners aan van geheel andere afdelingen. 

Zelf werk ik al meer dan 20 jaar de gemeente Utrecht, waarvan de laatste acht jaren als projectsecretaris bij het Projectmanagementbureau. Ik word voornamelijk betrokken bij projecten in de sociaal domein, maar regelmatig komen ook projecten uit het fysiek domein op mijn pad. Sinds 2019 ben ik bij de VPNG betrokken bij trainingen die gericht zijn op projectondersteuners en inmiddels ben ik ook leerkringbegeleider van de leerkring Projectondersteuners.  Het leuke van de trainingen is, dat ik de deelnemers veel mee kan geven over ons specieke vak, maar ook dat de deelnemers van elkaar leren.  Het is altijd weer fijn als er een nieuwe training of leergang gestart wordt.




Guido de Vries

Al een tijd ben ik werkzaam binnen het sociale domein vanuit verschillende functies. Begonnen als jongerenwerker en straathoekwerker, later ook actief in het wijkopbouwwerk. Dit sloot perfect aan op mijn opleiding: Culturele Maatschappelijke Vorming. Mijn drive ligt in het 'van betekenis kun zijn', bijdragen aan de samenleving waar we allemaal onderdeel van uitmaken.

Ik ben werkzaam bij de gemeente Winterswijk als opgaveregisseur voor de opgaven Armoedevrij Winterswijk en een toekomstbestendig (winkel)centrum. Daarbij zoek ik de samenwerking op met inwoners, instellingen, organisaties en belangenorganisaties om samen de schouders eronder te zetten. We zullen alleen gezamenlijk de maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen succesvol kunnen oppakken.

Daarnaast geef ik nog training vanuit THINK op School, aan leerlingen uit het voorgezet onderwijs. Niet te verwarren met de THiNK-participatietool van de VPNG.  Bij THINK op School werken we aan de sociale-emotionele ontwikkelingen. Ik ben trainer geworden bij de VPNG omdat ik trots ben op ons vak en dat graag verder ontwikkel, samen met anderen, samen kijken hoe we ons vak verder kunnen (door)ontwikkelen.



 

Claudia Landewé

Van origine ben ik gedragswetenschapper en ik ben in mijn loopbaan doorgegroeid naar projectleider , programma-adviseur en programmamanager. Mijn interesse en kracht ligt in het op gang brengen van verandering. Wat maakt dat een individu, organisatie of team in beweging komt en een andere koers kiest? Hoe verbind je daarbij verschillende belangen en zorg je voor focus en een gedeeld doel? Om dit te bereiken maak ik gebruik van zowel diverse methodieken en aanpakken en is vooral ook het stakeholdermanagement een belangrijk instrument.

Ik ben trainer bij de VPNG geworden omdat ik geloof dat door kennis te delen je allemaal wijzer wordt. Dat is ook de insteek van de leergang: op basis van een stukje theorie en elkaars ervaringen zorgen dat je wijzer wordt en in staat bent om het geleerde in jouw praktijk toe te passen. Daar steek ikzelf ook altijd weer veel van op. Je bent namelijk nooit te oud of te wijs om te leren J.

 

Lian Langenkamp

Ooit heb ik voor de klas gestaan en gymnastiekles gegeven aan pubers op de MAVO. Het gedrag van individuen en zeer in het bijzonder van de individuen in groepen vind ik fascinerend. Het werken met groepen en teams is mijn passie, waarbij ik altijd streef om het beste uit mensen te halen. Helaas was er weinig werk te vinden als sportleraar en daarom heb ik me al vrij snel laten omscholen tot softwarebouwer. Een flink aantal jaren heb ik vervolgens bij een softwarehouse gewerkt en heb me verder ontwikkeld tot informatie-manager. De stap naar projectmanager was vervolgens een logische. Ondertussen leid ik verschillende projecten, processen en kleine programma's voor de gemeente Arnhem.

Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, want ook binnen Arnhem train en coach ik collega's waarbij ik mijn skills als insights practitioner inzet. In de trainingen die ik begeleid, leer je daarom niet alleen de structuur van een project, proces of programma, maar ook krijg je inzicht in hoe jij jezelf presenteert en op de kaart zet bij de verschillende relaties. Je krijgt inzicht in je gedrag én in die van anderen. Ook reik ik je handvatten en mogelijke interventies aan wanneer het allemaal niet zo loopt als dat je had gedacht. Want troost je, dat gebeurt iedereen. En daarbij, vlak vooral de kracht van leren van anderen niet uit. Dat maakt trainen bij de VPNG nl. bijzonder. Ja oké, je leert van mij, maar zeker ook van je medecursisten.

Frank Neef

Naast mijn advies- & trainingspraktijk gericht op projectmatig werken ben ik actief bij een zorgorganisatie in Zuid-Holland. Daar werk ik als programma- en projectmanager. Mijn methodische basis bestaat uit Projectmatig Creëren, Projectmatig Werken, Programmatisch Werken, Agile Programmanagement en Scrum.   

Je kunt me gerust doelgericht, energiek en gedreven noemen. Ik maak graag en dankbaar gebruik van een beetje humor, soms om het ijs te breken of om een ingewikkeld vraagstuk te adresseren. Maar ook geregeld omdat ik het niet kan laten om een grapje te maken.

Projectmatig samenwerken vind ik uitdagend omdat het altijd gaat over doelgerichtheid, teamwork en het werken met lastige vraagstukken in een vaak ingewikkelde context. Hier trainingen over mogen verzorgen, kennis en ervaring te mogen delen is ontzettend leuk om te doen. Dan mag ik vakgenoten ontmoeten en helpen om hun ingewikkelde vraagstukken te onderzoeken. Dat is iedere keer weer een cadeautje. Projecten zijn vaak gewoon ontzettend gaaf.

Richard Kors

 

Barbara Verbeek

De rode draad in mijn loopbaan is de verbinding leggen tussen de doelgroep en de overheid. Ik richt me dus op de omgeving van een proces of een project. Lang heb ik bij een provincie gewerkt en me vooral ingezet om de verbinding met gemeenten en belangenorganisaties bij ruimtelijke projecten tot stand te brengen en (goed) te houden. Ik vind het belangrijk dat wat je ‘binnen’ maakt voor ‘buiten’ ook aansluit bij wat ‘buiten’ nodig heeft of kan gebruiken. En dat je alle belangen op tafel krijgt en deze zichtbaar worden afgewogen.

Sinds een aantal jaar werk ik bij de gemeente Haarlemmermeer als strategisch adviseur participatie. Daar adviseer ik mijn collega’s hoe ze inwoners, ondernemers en belangenorganisaties in onze visievorming en projecten kunnen betrekken om mee te denken, mee te praten en mee te doen. Dat betekent niet dat iedereen in een project of een proces krijgt wat hij belangrijk vindt, maar wel dat je duidelijke afspraken met elkaar hebt hoe je meedenken, meepraten en meedoen organiseert. In de training participatie zet ik mijn kennis en ervaring in om samen met de deelnemers tot betere participatie bij projecten van de overheid te komen.

Paul Schoneveld
Ik denk dat het belangrijk is om projecten vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Dat betekent dat je niet alleen aandacht hebt voor de instrumenten, vaardigheden en competenties, maar ook voor de bestuurlijke en externe context waarbinnen een project speelt.

Ik heb bestuurskunde en juridische bestuurswetenschappen gestudeerd en heb bijna 30 jaar ervaring in gemeentelijke organisaties. Vanaf 2021 ben ik interim manager en ik word steeds tijdelijk ingezet voor managementklussen bij de overheid. Ik heb altijd in het brede ruimtelijke domein gewerkt, eerst als beleidsmedewerker en projectleider, maar later vooral als leidinggevende. Ik probeer in mijn werk altijd meerwaarde te creëren, naar medewerkers toe, maar ook naar de samenleving. Ik ben een verbinder, krijg energie van samenwerken en geloof in de combinatie van theorie en echte praktijk.

Door het geven van de praktijkgerichte trainingen bij de VPNG krijg ik ook de kans om deze meerwaarde te creëren, door het overbrengen en delen van kennis en ervaring van projectmanagement. Deze heb ik opgedaan als projectleider, maar ook als opdrachtgever. Daarnaast leer ik zelf ook veel van de groepen die deelnemen en dat geeft mij nog eens extra energie.