Inloggen

Acht tips voor leiderschap

Pier Eringa, Regiodirecteur geweest bij NS-reizigers, Korpschef in Flevoland, gemeentesecretaris in Nijmegen, directeur bij een ziekenhuis, Prorail, etc. etc. Bij al deze opdrachten zat Pier in de driehoek van politiek, het maatschappelijke veld en opdrachtgevers vanuit gemeenten en provincies.

 

 

Pier nam de deelnemers mee in situaties waar hij bij de diverse werkgevers in terecht is gekomen, hoe hij problemen soms op onorthodoxe wijze heeft opgelost en welke lessen hij daaruit heeft getrokken. 

Geef niet te snel op
Als korpschef in Flevoland maakte Pier mee dat huizen steeds beter beveiligd worden. Heel goed tegen inbraak, maar als je als politie een inval in een huis wilt doen, houd de bewoner met deze goede beveiliging ook de politie beter buiten de deur. De enige methode om dan nog binnen te komen is gewoon de achterpui eruit rammen. Je kan als arrestatieteam niet terug op het bureau komen dat je opdracht mislukt is, dus je ramt de achterpui er met geweld uit. Boodschap van dit verhaal: bij veel projecten hebben collega's bij tegenslag de neiging met lege handen achter te blijven en hebben ze niet alles geprobeerd om het toch op te lossen. Binnen de cultuur van een organisatie moet je soms ook de mentaliteit hebben om alles te proberen en niet te snel op te geven.

Iemand moet actie ondernemen
In een gemeente in het oosten van het land werd bovenstaande heel goed geformuleerd met de woorden: "een academicus weet wel hoe het moet, maar zorgt niet dat het gebeurt". Daarom moet je in je project of programma iemand hebben die gewoon ervoor zorgt dat het gebeurt. Natuurlijk kan je niet bij alles direct recht op je doel afgaan, soms moeten mensen even een zijpad bewandelen om te constateren dat het zijpad niet de goede weg is.

Zorg voor eenduidige informatie
Zorg ook dat je goed communiceert met de mensen die jouw opgave moeten kennen. Check bij bestuur of de opdrachtgever dat hij of zij goed op de hoogte is. Wellicht neem je aan dat iemand iets weet, hetgeen niet het geval is. En pas op voor overdrachten, deze gaan heel veel mis. 

Bij de gemeente bleek dat het college vanuit verschillende niveaus gevoed werd met van elkaar afwijkende informatie. Het is niet vanzelfsprekend dat er eenduidig informatie wordt aangeleverd aan het bestuur. Als er een meningsverschil is, waardoor er niet eenduidige informatie wordt aangeleverd, dan moet je dat ook als zodanig kenbaar maken. Hierbij is ook belangrijk dat je je inleeft in de stijl van je bestuurders. Heel vaak gaat het niet om de inhoud, maar om de vorm.

Probleemeigenaar
Zorg dat duidelijk is wie eigenlijk de eigenaar is van een probleem. Soms willen bestuurders niet opgezadeld zitten met een lastig dossier, maar als een bestuurder wegloopt van een probleem is dat voor hem of haar ook geen goed signaal naar buiten. En kijk ook naar jezelf. Is het wel een klus voor mij, of is deze klus toch beter op zijn plaats bij een ander. Houd dus bij elke klus goed scherp wie de opdrachtgever is en of er nog eventueel toezichthoudende personen zijn.

Verwonderingsmodus
Soms heb je dingen waaraan je gewend bent, waarbij het niet goed is dat je eraan gewend bent. Als bij problemen niemand zich opwerpt als eigenaar van het probleem, maar je je afvragen waarom dat gebeurt en ga er iets aan doen. Of als juist iedereen steeds zich graag eigenaar maakt van een probleem, dan moet daar ook iets aan gedaan worden. Zie dergelijke situaties niet als de normale gaan van zaken.

Let op statusverschillen
Wees je bewust van het feit dat statusverschil niet altijd de beste oplossing oplevert. Degene met een hogere status hoeft niet altijd gelijk te hebben en je loopt door statusverschillen het risico dat er zaken over het hoofd worden gezien. De lagere in status kan soms iets aankaarten, wat door hoger geplaatsen genegeerd wordt, maar wat wel heel belangrijk is. Let ook op de non-verbale signalen of iemand iets belangrijks te melden heeft.

Resultaat leidt tot motivatie
Zorg dat je in je team de collega's regelmatig succes hebben. Dit zal de teamleden weer motiveren het nog beter te willen doen. Zorg ervoor dat iedereen trots is op wat hij of zij doet.

Je bent zelf voorbeeld
Als je predikt dat bepaalde mensen zich moeten uitspreken, als je predikt dat mensen verantwoordelijkheid nemen en ook moed tonen, iets dat zeker helpt bij het oplossen van zaken, dan heb je ook zelf de verplichting daar regelmatig voorbeeldgedrag in te vertonen. 

Wanneer je inlogt op het platform van de VPNG kan je het hele betoog van Pier terugkijken.